Kinnisvara broneerimist kasutatakse peamiselt siis, kui ostuhuviline valib omale meelepärase eluaseme välja ja läheb selle jaoks pangast laenu küsima. Sealt edasi käituvad müüjad erinevalt, mõni jääb ootama koos kliendiga panga vastust, teine näitab ostuhuvilistele objekti edasi, aga tingimusel, et broneeringul on eelisostuõigus.
Broneerimine tuleb kõne alla ka juhul, kui potentsiaalsel ostjal on raha kinni kuskil fondides või hoiustes ja selle kättesaamine võtab peamiselt lepingulistel põhjustel aega või müüja kohustub tegema ostjale meelepärase remondi. Broneerimislepingu sõlmimisel makstakse poolte kokkuleppel broneerimistasu, mis jääb müüjale, kui ostja vara ära ei osta.
Kui aga müüja rikub broneerimislepingut ning müüb vara kolmandale isikule, maksab müüja broneerimistasu ostjale tagasi. Enamasti on selliseks juhuks broneerimislepingus kokku lepitud ka leppetrahv, mis tuleb lepingu rikkumisel tasuda.
Broneerimislepingule seadus kohustuslikku vorminõuet ette ei näe, mistõttu võib broneerimislepingu sõlmida mis tahes vormis.
Advokaadibüroo LMP Advokaat Birje Kalmus kommentaar.
Riigikohus on lahendis 2-16-8456 asunud seisukohale, et broneerimisleping tuleb kõne alla siis, kui tasu makstakse üksnes kinnisasja broneerimise eest, st selle eest, et müüja kinnsasja teatud ajavahemikul kolmandatele isikutele ei müüks.
Kui aga lepitakse kokku müüja või ostja kohustuses hiljem kinnisasi omandada või võõrandada, viitab see sellele, et tegelikult on tegemist kinnisasja müügi eellepinguga või müügilepinguga. Riigikohus leidis ka seda, et poolte kohustuste hindamisel on oluline ka broneerimistasu suurus – kui see ületab ainuüksi broneerimise eest mõistlikult makstava summa ja kokku on lepitud selle summa teisele poolele jäämine müügilepingu sõlmimata jäämisel, võib jällegi tegemist olla kinnisasja müügi eellepinguga. Nagu eespool mainitud on vorminõude järgimata jätmise korral tehing tühine.
Üldiselt tasub kinnisvara müüjatel broneerimisega olla pigem ettevaatlikum, sest klientide pangalaenuotsuste ootamisega võib kaotada nii potentsiaalseid ostjaid kui kallist müügiaega.
Allikas: Arco Vara