Piirangutest inspireeruv Saarepera & Mae

Kerttu Raie
Saarepera & Mae uus kontorivalgusti Hoyt. | Urmet Ivask

Disainiduo Tauri Mae ja Mari Saarepera loovad unikaalseid valgusteid, mis jõuavad lähitulevikus kaunistama ka kontoreid. Oma uue stuudio on disainerid sisse seadnud ARSi majas, mis kõnetas oma kunstilise energiaga. Vanast remontimata ruumist on paar kujundanud stiilse ja valgusküllase stuudio ehk sobiva fooni brändi skulptuursetele valgustitele.

Kunstilised ja tehnilised väljakutsed on duo jaoks nende loomingus edasiviiv jõud. «Meil mõlemal on suureks rõõmuks ja takistuseks nõretav vajadus perfektsionismi järele. Kõik peab olema punkti pealt paigas. Ühest küljest see takistab, kuid samas ka inspireerib ja aitab edasi liikuda,» ütleb Saarepera. «Surve peab olema, muidu jääb toppama. Piirangutest sünnivad kõige loomingulisemad lahendused ja edasiminek. Tehniliselt keeruliste ülesannete lahendamise väljakutse iseendale käib kogu protsessiga kaasas,» kinnitab Mae.

Stuudio keskendub nn collectible design’i valgusskulptuuride loomisele väikestes seeriates. «Me püüdleme selle poole, et kõik meie valgustid oleksid ainulaadsed, unikaalsed,» märgib Saarepera. Õnnestunud tulemuse saavutamiseks on Mae sõnul ka kvaliteet ja nõudmised iseendale väga kõrged ning ühegi disaini kavandamisel kiiret tulemust taga ei aeta.

«Kui tahad saada võimalikult lihtsat asja, on sageli seda keeruline saavutada. Kompromisse me ei tee. Disainime valgusti ära, teame, milline see peab olema, ja tehniline pool lihtsalt peab järele tulema. Kui valgusti Black esimesel magnetitega laerosetil oli 10−14 detaili, siis viimasel versioonil, mis töötas täpselt sama põhi­mõttega, oli neid vaid viis,» toob Mae näite tehnilisest lihtsustamisest, mida nad peavad sama oluliseks kui välist disaini.

Iga tehnilise väljakutsega kasvab kogemus ja tänaseks on nad jõudnud nii kaugele, et suudavad luua nõuetele vastavaid skulpturaalseid töökohavalgusteid. Sellega ollakse omamoodi teerajajad kontorisse mõeldud collectible design’i esindava valgustidisaini vallas. «Ma ei ole näinud kuskil lahendust, mis vastaks nõuetele ja oleks tavapärasest kandilisest vormist oluliselt erinev. Väga paljud kunstiliste valgustite tootjad büroodesse sobivaid tooteid ei paku, kuna kontorivalgustitel on väga karmid nõuded. Seal on omad nüansid, miks büroovalgustitel on spetsiifiline ja mõneti tüüpiline välimus, ja meie üritasime sellega natukene trikitada,» ütleb Mae.

Valgusti Hoyt, mis tuleb saadavale uue aasta alguses, on inspireeritud lihtsusest ja soovist pakkuda midagi, mis panustab paremasse töökeskkonda. Suur osa kontoritöötajatest veedab pea iga päev suure osa ajast tehisvalguse käes, mis peaks olema kvaliteetne, ja Hoyt on Saarepera & Mae stuudio lahendus hea valguse teemale.

«Vormi loomisel mängis suurt rolli kunstilise ja tehnilise osa omavaheline vastuolu. Suurim väljakutse oli suruda tehniline lahendus soovitud vormi. Tekkis olukord, kus esteetiliselt ilusa vormi saavutamine muutus tehniliste piirangute tõttu väga keerukaks ja see vastuolu sundis omakorda tehnilise poole selleni, et täna patendime saavutatud tulemust,» ütleb Mae.

Lisaks ilusale vormile peitub Hoytis ka omajagu tarkust. Valgusti sisse on ehitatud sensor, mis saab aru, kui kedagi laua taga ei ole, ning lülitab teatud aja möödudes valguse välja. Samuti jälgib see valguse loomulikku rütmi ja muudab vastavalt kellaajale valgustemperatuuri.

 

Mari Saarepera ja Tauri Mae oma stuudios ARSi majas. | Urmet Ivask
Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid